KyberŠmok

pracovní poznámky. Archiv kategorie 'smart mobs'

KyberŠmok mi slouží jako databanka informací a postřehů, jež bych jinak zapomněl. Jako student, příživník společnosti, cítím závazek vůči plátcům daní a tímto je seznamuji se svými výsledky.

27. 08. 2006.

Jak si dál hrát s last.fm

Před měsícem jsem v Respektu psal o last.fm a do hry jsem se pokusil zapojit čtenáře. Vytvořili jsme si tam skupinu Respekt, program nám vytvořil společný žebříček, co posloucháme, a poskládal nám z této hudby společné "rádio". Do malého experimentíku se zapojila padesátka čtenářů (resp. 47: jeden jsem já, jeden identita Respekt a jednoho jsem donutil psychickým terorem, neboť last.fm maže skupiny s méně než třemi členy a já se bál, že nás potká tento osud. ;-) Evidentně zbytečně.)

Na blogu Respektu jsem teď pokus zrekapituloval a pokusil se nadhodit, k čemu dalšímu by tahle drobnůstka mohla být dobrá. Nuž, jukněte se a přidejte, prosím, do tamních komentářů své postřehy a názory a tak.

# |  Adam Javůrek v 22:42 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

25. 08. 2006.

Vyšlo dlouho očekávané rozšíření FireFoxu AllPeers

Nevím, jestli někdy nějaké rozšíření FireFoxu vyvolalo už předem takový zájem jako AllPeers. O privátním P2P psalo CNN a řada dalších médií jako o "next big thing". Investice od investorů do Skypu. A pro nás zajímavá okolnost, že AllPeers se vyvíjelo v Praze.

Nyní je AllPeers volně přístupný, byť v beta verzi. Můžeme si zkusit, zda je to aaaaaargh-hype-humbuk nebo woooooow-killer-app-2.0-3.0-ooooh-yeah.

Oprava (14:20): V původní verzi jsem rozšíření vydával za plugin. To jsou věci, co?

# |  Adam Javůrek v 09:45 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

31. 07. 2006.

MyWare aneb špiclováním za kvalitnější život

Do své pravidelné Události na internetu v Respektu jsem tentokrát psal o tzv. MyWare. Jde o programy a pluginy, které sledují nějakou vaši činnost na internetu, data shromažďují a v ideálním případě i publikují a konfrontují s údaji od jiných uživatelů. Nejúspěšnější sebepráskací služba je vám možná dobře známý last.fm. Last.fm sleduje, co posloucháte za hudbu, vytváří vám statistiky, žebříčky, doporučuje vám písně a muzikanty a leccos si můžete rovnou i poslechnout.

A když už jsem o tom psal, zkusil jsem si malý experiment. Na last.fm jsme si založili identitu Respekt a hlavně čtenářskou skupinu. Jste-li čtenáři Respektu a zároveň uživatelé last.fm a máte-li chuť, přidejte se. Pokud se nás najde dost, last.fm bude vytvářet zajímavé statistiky a redaktoři z kulturní rubriky s tím budou moci různě pracovat. Jsme zvědaví, co posloucháme. :-)

Související:

# |  Adam Javůrek v 11:30 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

02. 07. 2006.

Jak si zajistit příjemného spolucestujícího

Social networking ve vlaku.

Lidové noviny (resp. Independent, z nějž čerpaly) mě pobavily článkem o tom, jak social networking prosákl do cestování po Francii.

"Cestující, kteří si objednávají místenky přes internet, si nyní mohou na některých trasách objednat sedadlo vedle někoho s podobnými zájmy."

Prozradíte na sebe své zájmy (karty, vášnivé diskuse o ilokučních aktech, skoky na lyžích, vynalézání žbruchtlí, cokoli), čím byste chtěli být, napíšete, vedle koho byste určitě nechtěli sedět ve vlaku, ... a probíráte se profily ostatních cestujících, jakož i vy jste skrznaskrz probrouzdáni ostatními. Služba je placená. Jedna duše za 1,5 euro.

Já sám bych ale zrovna v případě cestování nejčastěji zvolil Chci sedět vedle někoho, kdo se bude starat vo svý. ;-)

# |  Adam Javůrek v 17:30 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

24. 05. 2006.

Google Calendar je trojský kůň technofašismu

Upletl jsem si na sebe bič 2.0.

Říká se nám early adopters. Znamená to, že skočíme po každé nové aplikaci, která se namane. Naší základní povinností je vyzkoušet každou novou službu Googlu a přihlásit se do většiny existujících web2.0 projektů. Všude se vecpeme hned po spuštění služby, v ideálním případě používáme už beta verzi.

Náš internetový život kopíruje tuto osnovu:

Stejným způsobem jsem skočil na lep jménem Google Calendar (a zahodil 30 boxes). A když si chtěl kamarád domluvit schůzku, poslal jsem mu link, ať si vybere datum a čas. I on se chytnul, a pak jsme válčili se zlobícím systémem. Po dlouhých bojích, kterým by se dalo vyhnout dvěma maily, jsme se opravdu smluvili a srazili. Myslím, že jsme asi nic moc nevyřešili, ale aspoň vznikl hezký sloupek.

Jenže postupně jsem začal zjišťovat, že jsem se chytil do důmyslné pasti. Prázdný kalendář začal vábivým hlasem volat: smluv si schůzku, dělej něco, zaměstnej se. A dny se začaly nevesele plnit. Prázdné kolonky mě usvědčují z lenosti a nutí něco dělat a někam chodit. Zatímco dříve jsem mohl v klidu nicnedělat (leda tak si občas zaearlyadopterovat), teď mám nad sebou bič, předzvěst autotechnofašismu. Dříve jsem měl času dost, ale protože jsem nepoužíval kalendář, mohl jsem si nalhávat, že ho nemám. Dnes vidím, jak se věci mají a každá volná hodinka na mě křičí tak dlouho, až je nakoc pohlcena časocucem od Googlu. Hrozné.

Další tragédie je v tom, že svou domnělou zaneprázděnost nemohu nalhávat nejen sobě, ale i ostatním. Jakmile pošlete pár lidem odkaz na svůj kalendář, připravíte se o spásnou větu: Hele, mně se to teď moc nehodí.

Berte to jako varování: nezakládejte si kalendáře. Jsou živy z vašeho času.

# |  Adam Javůrek v 08:42 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

21. 11. 2005.

BlogTalk bude o socioware

Organizátor prvních dvou vídeňských konferencí BlogTalk Thomas N. Burg mailmo informoval, že na říjen 2006 se chystá jejich pokračování. BlogTalk Reloaded se celkem rozumně odpoutá od jediného tématu weblogy a více se hodlá zaměřit na social software. Na přípravě konference se bude podílet např. Tom Coates nebo Danah Boyd.

# |  Adam Javůrek v 14:38 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

25. 09. 2004.

Putování po del.icio.us

Před dvěma měsíci jsem o del.icio.us napsal: "Konce služby se moc nebojím - byla by to sice komplikace (narušení kontinuity linkblogu, ztráta archivu, pokud neexistuje export dat), ale jsou tu kdyžtak další podobné služby. (Možná i lepší??)"

Mýlil jsem se hned několikrát. Ten nějvětší omyl je na začátku: konce služby se krapet bojím, poněvadž jsem si na ni velmi zvykl. Nejsem závislý na internetu, ale když už ho používám, jsem závislý na del.icio.us. Měli byste mě vidět, jak se vztekám, když nefunguje.

[Pokud del.icio.us neznáte, vězte, že jde o pospolitní správu záložek. Narazím-li na zajímavý text, který si chci v klidu přečíst později nebo na který chci upozornit ostatní (a nemám čas to blognout), pomocí bookmarkletu velmi snadno přidám odkaz na svúj účet (RSS) u del.icio.us. Krom toho si mohu prohlížet záložky ostatních a když mě něco zaujme, snadno si odkaz zkopíruju k sobě. U každé záložky se také objeví odkaz na účty dalších uživatelů, které zaujal stejný text (viz obrázek). Tím se dostanu k lidem se stejnými zájmy - a zajímavými záložkami, které můžu sám pohodlně sledovat (včetně RSS). Proto pospolitní správa záložek.]

výřez z obrazovky del.icio.us

S del.icio.us zažíváte zvláštní pocity. Procházíte se podél cizích vláknech v síti, občas se necháte inspirovat a občas inspirujete někoho jiného, občas se s někým náhodně střetnete nebo se těsně minete. Jako když jedete v tramvaji a na chodníku zahlédnete známého - stihnete zamávat, pousmát se a tradá dál.

Na del.icio.us začíná být docela živo. Do jedné složky si odhazuju (RSS) české a slovenské uživatele, na které narazím. Je nás minimálně přes dvacet (jistě mnohem víc), ale tohle není vůbec důležité - je to vlastně velmi zpátečnické uvažování, poněvadž tady není důležitá geografická blízkost, ale tématická spřízněnost.

Mimochodem, del.icio.us je nyní bohatší o vyhledávání. Zatím si to neporadí s diakritikou, ale zase je tu nějaké zlepšení.

Až na konci roku všichni propadneme anketománii a budeme si hrát na soutěž TOP-10 nejužitečnějších udělátek, del.icio.us by u mě nemělo chybět.

# |  Adam Javůrek v 10:50 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

31. 08. 2004.

Grossův promyšlený marketing dostává na internetu zabrat

Při návratu z dovolené vítají občany billboardy, kde fotografii mladistvé tváře premiéra doplňují nápisy "Myslím to upřímně" a "Jsem sociální demokrat". Billboardy jsou součástí strategie, kterou Gross dohodl s ředitelem marketinkové firmy Crane Consulting Andrejem Surňakem.

...píše Petr Holub v článku Gross přesvědčuje veřejnost promyšleným marketinkem z dnešních HN. Ale až někteří občané usednou ke svému počítači, narazí na billboardy opět - avšak s poněkud upravenými slogany... :-)

Tenhle mem se rozšířil velmi rychle, internet vzal billboardy útokem. Nejdřív nastal údiv, pak první úpravy a nakonec Kamil Okáč zveřejnil SG Creator, kde může každý vepsat svůj slogan do připraveného billboardu. Zájem byl takový, že autor musel kvůli vysokému trafficu projekt přesunout na jiné stránky. Toho času už lidé vymysleli přes třináct set grossovských variací (byť ty vtipné je nutné složitě vyzobávat).

Může taková masivní lidová tvořivost částečně oslabit výsledek kampaně? Nebo je to pro marketingovou firmu naopak dobrá zpráva?

# |  Adam Javůrek v 19:17 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

.

Je těžké být bankovním lupičem

Bankovní lupiči, kteří se nepřeškolili na internetové zloděje a starosvětsky navštěvují své oběti s Ruce vzhůru místo dobrejtra, mají nové nepřátele. Přesvědčila se o tom dánská galérka. Zatímco oni poctivě čekají na začátek své fachy, přijde nějaký bídák, co se poflakuje po ulicích, vyfotí si je mobilem a pošle to do novin!

Fotka je velmi nekvalitní a obezřetnost kombinovaná s dostatečným zakrytím obličeje může škody imho minimalizovat. Ale jako důkaz, že média mohou využít své čtenáře jako reportéry, to poslouží pěkně.

[Via E-Media Tidbits]

# |  Adam Javůrek v 15:25 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

23. 07. 2004.

Orkut má milion uživatelů

Orkut, online služba pro virtuální setkávání lidí se stejnými zájmy, už má milion uživatelských účtů - - ačkoli jsem v rozhlase zřetelně říkal, že milion očekáváme až v září!! :-)) V Česku žije kolem 1100 lidí s profilem na Orkutu a nárůst je zde mnohem pomalejší.

Samozřejmě to neznamená, že všech milion lidí Orkut pravidelně používá. Řada uživatelů po nějaké době odpadla a stránky navštěvuje nnahodile. Já mezi vytrvalce nepatřím. Mimo jiné na to nemám nervy. Orkut.com je často pomalý a někdy systém nakonec rezignuje a po marném čekání, než se načte kýžená stránka, vás odloguje.

Související

# |  Adam Javůrek v 19:41 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

.

České účty na del.icio.us (doplněno)

Autor jednoho velmi zajímavého nového blogu (tvůrce zatím zůstává v anonymitě, ale řada z vás jej velmi rychle odhalí) se rozpovídal o službě del.icio.us, kterou zároveň aktivně užívá. Zajímalo by mě, kolik existuje českých uživatelů tohoto pospolitého správce záložek (ano, furt to zní hůř než social bookmarks manager). Zatím vím o: (doplňováno)

(Svůj linkblog také např. Ota Flégr)

# |  Adam Javůrek v 16:28 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

27. 05. 2004.

Lahodný social bookmarks manager

Momentálně si hraju s del.icio.us, kde jsem si vytvořil něco jako svůj linkblog [rss]. Přesnější pojmenování by asi bylo social bookmarks manager, ale to zní hrozně. Jakpak to překládat do češtiny? Pospolitý správce záložek? Správce sdílených odkazů? Brrr. Nebo že by zkratkou soboman? :-) Uvidím, zda se mi to zalíbí. Otovi patří dík za tip.

# |  Adam Javůrek v 11:16 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

27. 04. 2004.

Kdo mluví o článku, který právě čtete? [doplněno]

Má oblíbená RSS čtečka Bloglines uvedla další novinku. Když někdo na svém webu reaguje (odkazuje) na článek, který právě přes Bloglines čtete, v Bloglines se objeví odkaz s názvem References [screenshot], který vás za reakcemi dovede. Jsem zvědavý, jestli to bude pořádně fungovat a jak se to osvědčí (zatím jsem na References nenarazil pod žádným jiným spotem než právě pod tímto oznámením z Bloglines).

A abych se přiznal, tenhle spot nemá téměř žádnou hodnotu - kdo Bloglines používá, ten už o této novince ví. Píšu to jen proto, abych si novou vlastnost vyzkoušel. Jestlipak se KyberŠmok objeví v kolonce References?

Doplnění [19:20]: Samozřejmě se KyberŠmok v References nebjeví, neb odkaz na Bloglines nemám přímo v RSS. Tím se použitelnost služby jaksi snižuje. Další problém je, že čím častěji Bloglines sledujete, tím méně použitelné to pro vás bude (větší množství odkazů bude hlavně u starších článků, které už máte ovšem zkontrolované. Reference vám tedy uniknou.)

# |  Adam Javůrek v 09:59 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

22. 03. 2004.

Orkutění

Myslím si, že Laco dělá ve svém článku Orkut: Klub vyvolených nebo nafouklá bublina? jednu drobnou chybku: anketní otázku pokládá pouze známým jménům (Marek Prokop, František Fuka, Petr Staníček a Patrick Zandl). Jistě řeknou něco zajímavého, ale já bych si v tomto konkrétním případě raději přečetl názory od "orkutích celebrit" - lidí, kteří se v rámci Orkutu "proslavili", ale mimo něj je téměř nikdo nezná.

O Orkutu budu mluvit na ČRo 3 Vltava v Čajovně, ale bohužel vám nejsem s to říct kdy. :-) Tuším, že se to natáčí ve čtvrtek (to by asi taky bylo dobré zjistit, muhehe), ale kdy se to vysílá... Nevím.

# |  Adam Javůrek v 08:15 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

21. 03. 2004.

Křivka humbuku na druhou

Podlehl jsem nové mánii: jmenuje se Křivka humbuku a seznámil mě s ní Petr Koubský v níže zmíněném článku pro Respekt. Napsal a nakreslil: Křivka humbuku

Technické novinky budí euforii, píše se o nich a mluví s nadšením, nekriticky, a to bez ohledu na skutečnost, že vlastně vůbec neexistují v použitelné podobě – zpravidla jde jen o prototyp, nedotaženou vývojovou variantu. Tím se vytvoří naprosto nereálná očekávání, která pak v konfrontaci s realitou nevyhnutelně zklamou. Hype curve se náhle zlomí a padá dolů ještě strměji, než předtím vyskočila vzhůru: kritika, výsměch a zapomenutí.
Tím v podstatě pro novinku končí jejích patnáct minut slávy a ona pak – už v klidu a bez zájmu veřejnosti – pokračuje ve svém rozvoji. Její faktický význam roste – nebo taky ne. Může se stát samozřejmě i to, že zapadne a nikdo o ní už neuslyší. Stejně tak je však možné, že začne velmi významně ovlivňovat svět. O tom se však už nemluví a nepíše, protože veřejnost a většina médií už mají novou senzaci, nový humbuk.

Křivku humbuku si poslední dobou aplikuji na úplně všechno. Především na Orkut: po velkém haló přišly kritické reakce (aufídrzén) úplně ukázkově.

Ona ta teorie pěkně zní, graf vypadá vědecky, ale vlastně to říká něco, co si skoro všichni dobře uvědomujeme. A tak přichází poslední možný krok: aplikovat na křivku humbuku křivku humbuku.

Související

# |  Adam Javůrek v 15:20 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

29. 01. 2004.

A teď pěkně postaru, Howarde Deane

Howard Dean byl dlouho považován za suveréna primárek demokratické strany. Výrazný podíl na jeho úspěchu měla chytrá internetová kampaň. Blogy, MeetUpy, dotace atd. Dejte mi síť a pohnu světem, že.

Jenže v Iowě skončil Dean až třetí, v New Hampshire druhý, internet si spíš utahoval z jeho zayeeeaaarrrhhhhání a pozornost se začala přesouvat jinam.

Znamená to tedy, že všechno je jinak? Internet je pro politiku ve skutečnosti na nic? Byl to jen humbuk? Blogy, MeetUpy, dotace atd.? Vůbec ne, ale mnoho lidí o tom začalo minimálně uvažovat.

Předně se nad tím zamyslel Howard Dean a právě se zbavil (via Scripting) šéfa kampaně Joea Trippiho. Trippi byl v mnoha ohledech stejně populární jako Dean ("It is not unusual for crowd members to look for Trippi's autograph before Dean's at campaign events."). To on "dal Deana internetu". Jenže Dean už je skoro na lopatě, takže musí zkusit cokoli. Zpátky do hry ho má dostat bývalý Goreův poradce Roy Neel. Nutno dodat, že v lecčems bude jistě kvalitnější než jeho předchůdce.

Zamyslel se i Clay Shirky v zápisu Is Social Software Bad for the Dean Campaign?

What I wonder is whether Dean has accidentally created a movement (where what counts is believing) instead of a campaign (where what counts is voting.)

Text se - asi neprávem - stal příkladem ukvapeného zatracení internetových kampaní. A Davida Weinbergera, který je v Deanově kampani angažovaný, vyprovokoval nejen k reakci v podobě nového zápisu, ale dokonce k vytvoření nového blogu Loose Democracy, jenž má tak trochu dohlížet, aby se zatracovací virus příliš nerozšířil.

Jsou tu totiž nepřehlédnutelná fakta: stovky diskusních příspěvků u zápisů na webech politiků, tisíc účastníků různých shromáždění a miliony v dobrovolných příspěvcích. Blogy, Meetupy, dotace atd.

Mimochodem: je zajímavé sledovat, jak lidé reagují na Trippiho rezignaci a Deanovo následné vyjádření.

# |  Adam Javůrek v 01:56 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

14. 01. 2004.

Řeknětě světu, co čtete

Sdílejte, co sdílíte. Prozraďte mi, co máte ve své čtečte RSS kanálů.

Právě jsem se registroval do projektu Share Your OPML!. V BlogLines jsem si vyexportoval seznam RSS kanálů, které odebírám. Kdokoli si může má oblíbená RSSka nahrát do své čtečky, pokud to čtečka podporuje.

Adresu souboru jsem zadal do Share Your OPML!, kde si také můžete přečíst Top 100 nejoblíbenějších RSS a nebo zadáte adresu RSS nějakého blogu a dozvíte se, kdo jej čte.

# |  Adam Javůrek v 14:32 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

02. 01. 2004.

Bush na koberci lásky

Můžete si přečíst článek Bush na koberci lásky, který mi vyšel v Týdnu. Téma: Jaké možnosti má dav vybavený moderní technologií. Flash mobs. Smart mobs.

Související z archivu:

# |  Adam Javůrek v 13:54 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

25. 11. 2003.

Bleskový konec flash mobů

Když už jsem v tom zpřístupňování článků, co byly doposud off-line, tak jsem zwebovatěl i text Bleskový konec náhlých davů (Respekt 38/2003), který pojednává o tom, že flash mobs coby nezávazná zábava se v bývalých "srocovacích mocnostech" do značné míry vyčerpaly a procházejí proměnou.

Pokud vás historie flash mobs zajímá, jukněte do archivu.

# |  Adam Javůrek v 12:59 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

21. 11. 2003.

Jak prodat prezidenta

Skvělé čtení na víkend:

# |  Adam Javůrek v 22:21 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

.

Internet a americká předvolební kampaň

V "dopovídávání" článku Dejte mi Síť a pohnu světem (minulý Respekt) pokračuji přepisem e-mailu od Alexis Rice z Johns Hopkins University, která připravuje výtečný weblog Campaigns Online, jenž zase náleží k webu CampaignsOnline.org. Stránky jsou skvělým zdrojem informací, vřele je doporučuji.

Kvůli nedostatku času jsem jsem tentokrát e-mail nepřekládal, což vám snad nebude moc vadit. Takže jak se američtí politici vypořádávají s internetem? Alexis Rice (31.10.2003):

The use of technology to in American political elections is less of a revolution and more of an evolution. The Internet is no longer a novelty, yet these tools have been incorporated in the political communications environment and been adapted to this world with some new twist. Several Democratic presidential primary candidates, especially Howard Dean, have become creative in their Internet grassroots strategies.
While some candidates have been successful in their Internet savvy campaigns, other conventional campaigns looking to emulate the success of Dean, have failed to successfully organizing through the use of technology. In elections, campaigns look for strategies to help them win. In a few years from now, Dean's innovations will standard way to campaign.

Jaké chyby dělají politici a manažeři jejich kampaní?

For a blog to be successful, it must provide a user-friendly, interactive atmosphere, something not all campaigns have fully embraced.

Jsou politické blogy jen otázka volebních kampaní?

The use of blogs in the political world is growing. Besides campaigns, political groups and grassroots efforts will start utilizing blogs.

Detailnější rozbor využití weblogů v kampani si můžete přečíst v reportech na CampaignsOnline.org.

# |  Adam Javůrek v 18:08 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

09. 11. 2003.

Dejte jim Síť a pohnou světem

Zítra vyjde v Respektu článek o politických kampaních na internetu, politických blozích a občanském aktivismu.

Téma je velmi široké, imho zajímavé a materiálů více, než se může do článku vejít. A tak si všechno dopovíme v následujících dnech zde.

# |  Adam Javůrek v 22:15 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

20. 10. 2003.

Útok na vaše komentáře

Weblog Clear Blue Skies se nechal inspirovat flash mobs (náhlé davy) a pro své pobavení uspořádal bojovku, které říká flashblogs (něco jako "náhlé vzkazy", "náhlí hosté"). Je to organizovaný vpád do komentářů na vašich stránkách. Hračička jménem Dave rozeslal zájemcům instrukce: v tu a tu dobu přijďte na blog XY a pod určeným zápisem zanechte komentář na zadané téma.

Zatím proběhly dvě invaze - jednou bloggeři psali básničky, podruhé postřehy na téma můj nejhezčí / nejhorší / nejveselejší / nejsmutnější atd. zážitek. Účast zatím není příliš hojná, uvidíme, co se stane, pokud si tato hra získá více fanoušků.

Berte to jen jako zajímavost, není to nic podstatného. (Pro návštěvnost mého blogu by ovšem bylo dobré, kdybych Davea podplatil, aby si příště vybral mne.)

Související:

# |  Adam Javůrek v 23:00 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

05. 10. 2003.

Skype - P2P telefonování

Poslední dobou všude čtu o Skype, telefonním P2P programu. Zkoušel jej někdo? Nepodělíte se s dojmy? Z jejich webu:

Skype is the next phenomenon from the people who brought you KaZaA. Just like KaZaA, Skype uses P2P (peer-to-peer) technology to connect you to other users – not to share files this time, but to talk and chat with your friends.
The technology is extremely advanced - but super simple to use... You’ll be making free phone calls to your friends in no time!
Features: Free unlimited worldwide phone calls to other Skype users (etc. etc.)
# |  Adam Javůrek v 21:13 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

15. 09. 2003.

Bleskový konec náhlých davů

V dnešním Respektu si můžete přečíst můj krátký článek o flash mobs (reakci na text Marka Faka Masa a žert). V článku Bleskový konec náhlých davů konstatuji, že flash mobs ve své bezstarostné, čistě recesistické podobě měly odzvoněno už v době, kdy o nich Respekt napsal. Zájem médií (a s tím související jevy) jejich vývoj totiž mnohonásobně urychlil. Je to v podstatě shrnutí mého zápisu Co si myslet o flash mobs? Novinkou je například srovnání podobného osudu náhlých davů a takzvaných mash-up remixů.

Teď mě pobavilo, jak můj závěr souzní s typickou kritikou masové kultury (např. v podání "frankfurtské školy"). Já píšu:

Je to asi společný úděl všech podobných sympaticky podvratných myšlenek. Pokud se ukáže jejich idea jako velmi originální a nosná, ocitnou se v zájmu masových médií a dostanou se do hledáčku masové kultury, která však už originální ani nosná být neumí a ani nemůže.

A kritici masové kultury:

(...) masovým charakterem výroby mediálních sdělení (od filmů, přes hudební nahrávky a televizní pořady po denní tisk) se potlačují estetické nároky elitněuměleckých počinů a podporuje se (bezmyšlenkovitá) spotřeba masově produkovaného, unifikovaného zboží. (citace z: Jirák, J. a Köpplová, B.: Média a společnost. s57. Portál. Praha 2003)

Nu, nesouhlaste. Článek si můžete přečíst na webu Respektu - avšak je nutná registrace.

Závěrem se omlouvám za pár stylistických úletů a nejednoznačných formulací. Např. v textu se píše, že fenomén flash mobs si získal "oblibu a popularitu" (= oblibu a oblibu?). Umělecká skupina Suicide Club fungovala v letech 1977-1982, Cacophony Society vznikla v roce 1986. Petra Bokůvku jistě nepotěší použité skloňování jména Christina Aguilera (raději jsem kvůli tomu volal editorovi, ale korektorKa zřejmě tvar uznalA za schůdný, nebo je to jen chyba v on-line verzi (tištěnou jsem ještě neviděl) a nebo se na to bohužel zapomnělo...

# |  Adam Javůrek v 11:16 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

08. 09. 2003.

Take Carrrre (doplněno)

V obchodě Carrefour jsem v životě nebyl a teď už se tam vůbec nechystám. Naplňování jejich hesla "Musíme vynaložit takové úsilí, aby byli naši zákazníci co nejvíce spokojeni" si představuji trochu jinak, než že vás ochranka (spíš pořádná ochRána) zbije, když vytáhnete novinářský průkaz a chcete si něco vyfotit. Carrefour:

Víme, že si vybíráte obchod také podle toho, jaký má ten daný obchod vztah k zákazníkovi. My v Carrefouru Vám nabízíme širokou škálu služeb, (...)

Kdybyste náhodou museli zavítat do tohoto obchodu, pak raději s ozbrojeným doprovodem. Take care.

K tématu tohoto blogu se však více váže otázka, proč skončil tento flash mob neúspěchem co do počtu účastníků. Na akci se dostavili pouze tři lidé. Pokud nezastáváte názor, že už dva tvoří dav, musí vám to na náhlý dav přijít málo. Spolehlivou odpověď určitě nenajdeme. V mém případě rozhodly o neúčasti tři věci: 1. do Prahy jsem se vrátil až v devět večer (akce probíhala v 13h), 2. nemám fotoaparát, 3. nelíbilo se mi, že se v názvu akce (POOH Flash mob) objevilo jméno organizátora.

Ve svém zápise Co si myslet o flash mobs jsem náhlé davy rozdělil do tří typů, přičemž první (čistě recesistický, bez nějaké idey) považuji za překonanou věc (více zřejmě za týden v Respektu). S potěšením mohu konstatovat, že Pooh byl blíže aktivistickému typu. Jeho akce měla své příčiny, byl to protest proti něčemu, demonstrace něčeho. Navíc odhalila velmi nosné téma: co a kde můžeme fotografovat bez svolení? Riziko aktivistických srocení je velmi zřejmé: můžete přijít o velký počet potenciálních účastníků.

Řečnická otázka: jakpak by asi celá akce vypadala, kdyby do Carrefouru dorazilo dvacet mobberů?

Dodatek (20:50):

Tak nevím, ale teď mi první tři odstavce připadají strašně zbytečné. Neřekl jsem tam nic přínosného - ba naopak. Zaprvé: prý jsem popletl OC Nový Smíchov a Carrefour (prostě jsem vycházel z LN... nikdy jsem nebyl ani v OCNS ani v Carre4, ani to neplánuju). Zadruhé: je to sice príma subjektivní, ale vytváří to atmosféru uzavřenou rozumné diskusi. Zatřetí: oslabil jsem tím důraz na druhou část zápisu, která je s ohledem na zaměření tohoto blogu zajímavější a s ohledem na kupu ostatních zápisů z dalších blogů i původnější a přínosnější. Samozřejmě to neznamená, že bych na věc změnil názor. Pouze to příště provedu jinak, snad lépe. Také to neznamená, že se zde nebudou občas objevovat zápisy přímo nesouvisející se zaměřením KyberŠmoku. Jeden důkaz se tu zjeví cobydup.

# |  Adam Javůrek v 11:45 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

01. 09. 2003.

Co si myslet o flash mobs?

Momentální mediální interpretace náhlých davů je velmi nepřesná. Má se za to, že flash mobs jsou potrhlou zábavou vymyšlenou letos v červnu v New Yorku. Za pomocí e-mailů a blogů se smluví neuzavřená skupinka lidí. V určený čas se sejdou na jednom místě a udělají něco atypického. (více v zápisu Flash mobs v Euronews). Důležitým aspektem je, že bleskové srocení davu nemá politický motiv.

Náhlé davy však rozhodně nevznikly z ničeho nic. Jejich kořeny můžeme hledat hodně hluboko v historii v uměleckých performancích, jež po svém narušují veřejný prostor. Do jisté míry mají i své filosofické předchůdce (např. situacionisté). V Americe se často zmiňuje The Cacophony Society. U nás mě z novější doby napadá například Krištof Kintera (viz Živel č.23). Tyto vlivy jsou do značné míry nepřímé - organizátoři náhlých davů si jich rozhodně nemusí být (a nebývají) vědomi. Flash mobs vlastně předchází jakákoli aktivita, která se nás snaží vytrhnout z obvyklého ("zautomatizovaného") života.

Za první flash mobs v Česku (- a to minimálně) můžeme zřejmě považovat reality hack #001 Másla z 10. října 2002. Už v červnu 2002 jsme si v jeho deníku mohli přečíst: "Naším cílem je nabourat realitu. Donutit náhodné kolemjdoucí, aby se zastavili a aspoň na chvíli vypadli z každodenního stereotypu, podívali se na svět jinak. Řečeno s originální bd - nechceme svět, kde bude v našem životě jedinou barevnou věcí televize."

Flash mobs se rozostřují do tří směrů:

Recesistické: nejvíce odpovídají mediálnímu obrazu. Náhlé davy opravdu vzniknou bez "rozumné" příčiny. Viz příklady z Flash mobs v Euronews. Někdy bývají vtipné, často ovšem bezzubé (na rozdíl od tyranosaura zmíněného v onom zápise) a trochu frikulínské. Do značné míry je to pouze móda. Téma pro sociology.

Politicky, resp. aktivisticky motivované: mají svou ideu, která je více či méně čitelná či nahlas vyslovená. Zajímavý příklad z Respektu: "Detroitští gayové a lesbičky (...) provedli invazi do tradičně heterosexuálních barů a bostonští yuppies černé pleti si (...) zařídili 'černou' hospodu v tradičně bílé čtvrti." Téma pro politology.

Umělecké: jeden z organizátorů náhlých davů řekl, že flash mobs jsou otázkou estetiky. Tak na ně musí být pohlíženo: jako na umělecký happening, zmodernizovaný a v dobrém smyslu "zamaterizovaný" návrat k performancím. Téma pro kunsthistoriky a kritiky.

Každý směr má svá úskalí, některé problémy mají společné. Na hlubší pohled si musíme počkat. Jak asi dopadne pokus MedvídkaPů? Bude to propracovaný vtip, nebo jen událost pro média? Neodradí to Máslo od dalších plánovaných aktivit? Jak zareagují média?

Ve světě procházejí náhlé davy nutnou krizí. Organizátoři průlomových newyorských flash mobs oznámili, že osmé srocení bude poslední. Pozornost médií je totiž zhoubná. Někdy se stane, že na dva aktéry připadá v průměru jeden fotoreportér. Některé akce byly raději odvolány. Původní kultura, z nichž flash mobs vzešly, se částečně vyžívá v zajímavější zábavě: mob hacking - zmatení davů, plané poplachy, falešná srocení, ... Řadovým účastníkům flash mobs se s posměchem říká "ovce". A samozřejmě: obchody se velmi rychle mohou zapojit do hry a nenápadně využít komerčního potenciálu flash mobs.

Prostě Reality Hack na druhou.

# |  Adam Javůrek v 09:33 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

.

Překládat sousloví flash mobs?

Dvě otázky: jak přeložit "flash mobs" a jak s nimi naložit?

Mé příjmení sice kdysi nosil autor jednoho jazykového brusu, avšak sám na sobě obvykle nepozoruji takové sklony. Ale pojmu flash mobs by vytvoření českého ekvivalentu možná pomohlo: jedná se o pouhé sousloví a český překlad celou věc učiní srozumitelnější. ČTK ve své zprávě použila zajímavý překlad náhlé davy, který možná není zcela přesný, ale ducha akce vystihuje dobře a zní mi pěkně. V článku z Respektu byl použit věrnější překlad bleskové davy, který už se mi osobně zas tak nelíbí. Jak naložit se slovem flash mobs? Jaký je váš názor?

Druhý problém: co si vlastně o náhlých davech myslet? To chce nový zápis...

# |  Adam Javůrek v 09:11 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

08. 08. 2003.

Flash mobs v Euronews

Právě jsem v televizi viděl smutnou věc. Reportáž Euronews o flash mobs. Jestli jste o flash mobs neslyšeli, pak vězte, že to je dav lidí, kteří mezi sebou nemají vůbec nic společného - krom toho, že všichni dostali e-mail s přesnými instrukcemi jako např.: buď v XY hodin v prodejně hudebních nosičů YZ a žádej nesmyslné tituly. Právě takhle se 24.7. v Římě sešlo tři sta lidí. Pět minut se neustále dotazovali na (tipuji) electroclash-punk-boogie-hiphopovou formaci The Major Vine Grower and His Bottles nebo nejnovější hitovku holčičí kapely Individual Retirement Account s názvem The Harbour Has A Character All Of Its Own a pak se rozprchli po městě jakoby nic.

To může být docela zábava, pokud nejste prodavač. Některé nápady jsou originální a vtipné, ale při spotu Euronews mi bylo smutno. Pár stovek lidí se v NY nahrnulo do obchodu, kde měli instalovaného "živého" dinosaura (nebo prostě nějakou pravěkou potvoru). Všichni si sedli na zem a začali ječet. A po chvíli zas hajdy dom, každý za sebe. Snad to byla přítomnost TV kamer, co způsobilo, že všechno vypadalo tak nepřirozeně, strojeně a trapně. Všichni na sebe tak významně pomrkávali a jako by si špitali: "Hele, Pájo, to bude bžunda" a "Týjo, my jsme ale trhlí, co?" a "Příště musíme dát vědět Tomovi, ten nezkazí žádnou legrandu".

Nezbývá, než si vypůjčit poslední větu z článku CNN: "So the phenomenon might die out just as fast as it was born -- in a flash."

... No, to by byl ode mne asi příliš krutý ortel. Každopádně flash mobs měli hodně krátké dětství a teď se musí posunout někam jinam. Nejlépe ke svým vlastním kořenům, které leží v promyšlené performanci. Flash mobs mají hodně velký - někdy až děsivý - potenciál.

# |  Adam Javůrek v 12:46 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

30. 07. 2003.

Slasti Adamů

Zazvoní váš mobilní telefon. Číslo neznáte. Představíte se, ale pak nic neslyšíte. Jen zvláštní skřípání a šustění. V pozadí lze odtušit tlumené hlasy. Snažíte se porozumět, leč marně. Halóóó, voláte, neslyšííím. Pak vás něco napadne. Už je to tady! Asi mě odposlouchávají a teď mi pouští nekvalitní záznam nějaké tajné schůzky, kde jsem se asi k něčemu upsal. Za chvilku mě budou vydírat. Jenže co na vás mohou mít? Nejste sice svatoušek, ale úplatek ani nevěru na triku zatím nemáte. Zavěsíte.

Situace se opakuje. Telefonáty přicházejí někdy z cizích čísel, jindy ze známých. Pak začaly chodit ty textové zprávy... Prázdné SMSky. Ano, to je jistě nějaký další trik podsvětí - zlověstné varování. Mírnější varianta mrtvé kočky za dveřmi. Tak on ten Tlustý měl s odposlechy mobilů pravdu!

Kdepak, kdepak. Dost spikleneckých teorií.

Pouze jsem vám popsal obyčejný den nějakého toho Adama, Adolfa, Adriana, Aladara, Alberta, Albína, Aleše, Alexe a dalších chudáků, kteří jsou bezohlednou abecedou odsouzeni k tomu, že se jejich jméno ocitá na prvním místě v telefoních seznamech roztržitých uživatelů (jestlipak se Howard Rheingold někdy věnoval i protikladu Smart Mobs?). Ti mají zvláštní smysl pro mylné vytáčení telefonů a nevědomé posílání smsek. Mám s nimi vinou svého jména bohatou zkušenost. Asi tak před měsícem neminul den, kdy bych nějakou "nezprávu" neobdržel.

Poučení na závěr:

Očekáváte-li potomka, nazvěte jej raději Zikmund nebo Žaneta.

# |  Adam Javůrek v 15:36 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

18. 05. 2003.

Vaše jméno je značka. Neplivejte si na ni.

Podpis je skvělý referenční systém. Vaše jméno je takovým méně praktickým hyperlinkem mezi vašimi rozličnými aktivitami. Narazím-li na článek / román / song, který se mi líbí, jméno autora mi pomáhá nalézt další podobné výtvory, pokud po tom zatoužím. Triviální.

Vaše jméno je firemní značka. Má (nebo nemá) svůj věhlas a ten se mění podle toho, v jakém kontextu se vaše jméno vyskytuje. Nemůžeme kontrolovat, v jakých souvislostech se naše jména ocitají, ale je zbytečné dělat hloupé chyby "na vlastním písečku". Renomé totiž ovlivňuje i to, komu dáváme na svém webu stálý prostor. Náš link, náš hlas. ;-)

Řekni mi, kam odkazuješ, a já ti řeknu, jaký jsi

Pokud beru např. jméno Marek Prokop (resp. Sova v síti) jako svým způsobem prestižní značku, jistou váhu přikládám i stálým odkazům, které umisťuje na své stránky. Autor tím - předpokládám - říká: tohle je hodno vaší návštěvy a vašeho času. Značka Prokop přidává kredit např. značce Yuhů.

Odkazy ovšem zpětně ovlivňují náš dojem z původní adresy. Pokud budu velmi výrazně zklamán značkou Yuhů, značka Prokop si tím u mě pošramotí pověst. Nebojte, nečiní nás to samozřejmě zodpovědnými za každou větu publikovanou na cizím webu, na nějž odkážeme.

Jak se úspěšně zdiskreditovat

Absolutní hazard je, když mezi stálými odkazy figurují stránky, které mohou váš kredit jednoznačně poškodit. Úvodní modelový příklad Sova - Yuhů je samozřejmě (skoro až trapně) bezproblematický. Nabízejí se jinačí případy.

Lukáš Mižoch sice sympaticky zařadil mezi odkazy na svém Eurostopu konkurenční EuroBlog, ale některé další odkazy, které nám doporučuje k návštěvě, jeho blog naprosto znedůvěryhodňují. Vedou na weby extrémně pravicových skupin. Dočtete se na nich, že za EU stojí absolutně tajný židozednářský spolek a nebo že etnickou hudbu ("multikulturní infekce rozlézá do všech koutů naší staré vlasti") poslouchají "zfetovaní příznivci pákistánské muziky".

Jakou hodnotu pro mne nyní může mít značka Mižoch?

DODATEK (20. 5.): reakce Lukáše Mižocha.

Má reakce na reakci: rozdíl mezi blogem a Seznamem je, myslím, docela zřejmý. Dále: jinou váhu má odkaz v Seznamu, jinou odkaz v blogerově bloglose (je tedy v nějakém kontextu), jinou stálý odkaz v nějakém z postraních sloupců blogu. Dále: argument s r. 1989 jsem čekal, a neberu jej. Nic nezakazuju, jen píšu, že dávat takhle pitomé odkazy na vlastní blog je imho hloupé, je to schazování vlastní práce a také to v porovnání s proevropskými odkazy vnáší velmi špatné světlo na euroskepticismus, čímžto takový odkaz působí kontraproduktivně.

"Upřímně řečeno, jméno bych uvítal více než třípísmenkovou zkratku".

Mé příjmení je hnedlenc na začátku pravého sloupce blogu. Jednotlivé zápisy jsou podepsané jen Ad. J., protože mi připadá zbytečné mít všude svůj plný podpis, když jsem tu autor jediný. Klidně to změním, ale aby se ze mne nestal egomaniak. Jsou tu ostatně i další podrobné informace o mé maličkosti.

# |  Ad. J. v 23:48 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink

10. 05. 2003.

BBC podpoří on-line aktivismus

BBC spustí v říjnu projekt nazývaný iCan, který bude pomáhat lidem v politickém aktivismu na internetu. BBC tak reaguje na situaci, kdy ztrácí kontakt s opravdovými zájmy "obyčejných Britů", a zároveň se tím snaží setřást kritiku, že má svůj podíl viny na politické apatii většiny voličů, která se projevuje nízkou účastí ve volbách.

Systém iCan pomůže lidem skrze sadu internetových udělátek organizovat politické kampaně (dávat dohromady podobně smýšlející skupiny lidí, vytvářet akce ve stylu Zafaxujte svému poslanci, ...). Několik reportérů bude také projekt sledovat a číhat na potenciální materiál pro zpravodajství.

via Smart mobs / CyberJournalist.net

# |  Ad. J. v 07:25 | Téma: smart mobs | Názory  | Trvalink